Jessica

Mall för hur jag ska hantera mina katastroftankar
 
 
Faktorer som kan väcka igång katastroftankarna:
Någon jag älskar är sjuk/mår dåligt, någon jag älskar hör inte av sig på några timmar, någon jag älskar hör inte av sig när hen kommit hem, en förändring i personens beteende (verkar låg/ledsen)
 
Kastastroftankarna:
Rädsla för att någon jag älskar ska dö, antingen genom fysiska sjukdomar eller via olyckor. 
Rädsla för att någon jag älskar ska överge mig
 
Hantering:
1. Stanna upp och uppmärksamma att du har en katastroftanke
2. Acceptera att vissa saker i livet inte går att kontrollera
3. Fokusera på din andning. Ifall katastroftanken sker utanför hemmet; håll handen på magen och se till att andas in djupt, ända ner i botten på lungorna, och andas sedan ut långsamt. Upprepa 4-5 gånger. Ifall du är hemma: Sätt på en avslappningsmeditation på 5 minuter eller kortare som fokuserar på andning.
4. Räkna upp 5 saker du uppskattar i ditt liv, känner du för att räkna upp fler så gör det
5. Gå och diska, eller ta en promenad, dusch, gå och träna. Gör något. Sitt inte och låt tankarna ta över
6. Om det inte hjälpt, upprepa 2-4
7. Märker du att det fortfarande inte hjälper, tillåt dig att gråta och släppa ut rädslan. Men ta inte ut din frustration och skräck på oskyldiga. Låt det ske utan att de vet om det.
8. Upprepa 2-5
9. Om det fortfarande inte släpper, berätta för personen att du inte får kontroll över katastroftankarna och att du behöver några timmar av fokus. Återkom när allt är lugnt
10. Påminn dig själv att inget hände
11. Och upprepa igen att du måste acceptera att vissa saker i livet inte går att kontrollera
12. Ge dig själv en mental kram och klapp på axeln för att du fixat en katastroftanke-attack. Sträck på ryggen.